Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 11 november 2009

Snack med veterinären

Av Emelie - 11 november 2009 18:26

Det är tur att det är så trevliga och duktiga veterinärer här i närheten. Jag brukar vända mig till distriktsveterinärerna i Borensberg. Det är framförallt...för att inte säga bara...Magnus som jag brukar konsultera när det är nåt med mina hundar. Men jag tycker att hela stationen verkar fungera bra, alla har sitt specialområde. Magnus är den som är mest inriktad på hundar av dom. Han kan säkert annat bra också men det är jag ju inte så insatt i.


Magnus känner mina hundar väl vid det här laget. Han brukar alltid skratta gott när jag kommer med Fjollan, hon verkar liksom aldrig sjuk fastän matte oroligt beskrivit Fjollans tillstånd, "kan de va cancer tro?". Ja, denna oro för cancer. Berner är väldigt drabbade av cancer, mer drabbade än de flesta andra raser. Senast sa Magnus "för det mesta så är det ju INTE cancer." Jag såg nog högst tvivlande ut, jag var högst tvivlande till det påståendet. Men perspektiven blir nog lite förvrängda ibland.


Ringde iallafall Magnus idag. Fjollan verkar ju inte bry sig nämnvärt, men JAG orkar inte höra hennes hosta längre. Får väl nervsammanbrott om den inte går över snart. Nej, men som jag skrev igår så tycker jag inte att den blir så värst mycket bättre och nu har det gått 3½ vecka. Hennes temp ligger som sagt lite högt, 39,0. Men aptiten och allmäntillståndet i övrigt är konstant gott. Magnus är restriktiv med penicillin vilket jag tycker är bra, men han tyckte att vi skulle sätta in en kur nu på Fjollan iallafall. Så nu har hon fått sin första dos vetrimox som hon ska äta i 10 dagar. Håll nu tummarna att det är bakterierna som är hostboven och att penicillinet gör att Fjollans hosta går över!


Annars så har jag inhandlat tre stycken reflexvästar på Clas Ohlsson till flickorna idag. Storlek large passade mina små damer perfekt och västarna var super, bästa reflex jag haft på mina hundar! Vi har precis varit på promenad i mörkret, jag med pannlampa och iklädd reflexväst och flickorna med sina fina västar. Priset var även det det bästa i reflexsammanhang till hundarna, 29 kr styck. Fick tipset i Bonzos blogg, det tackar vi för! Bäst i test är betyget...och lite har allt testats här på kenneln genom åren. 


Nehej, onsdagsnöjet närmar sig...Bonde söker fru...vi har alla våra laster...FlörtCool


Allt gott!//Emelie

 
 
Sandra

Sandra

11 november 2009 19:55

ja du våra små laster, an annan har grey´s anatomy på kanal 5 kl 21 :).. Men det blir nog lite bonde för mig oxå idag..

Ha det fint och nu hoppas vi att Fjollan blir av med hostan..

Kramar

http://lanquist.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Marie Carlsvärd

11 november 2009 21:22

Bra "last" du har!!! Bonde söker fru är mitt absoluta favoritprogram.

Vi ska nog oxå ringa till veterinär Magnus. Misstänker att Zero ev har öroninflammation alt möjligtvis skabb - i ett öra..... Det är inget som verkar besvära Zero så mycket, men bra om någon tittar på örat.

Annars är allt bara bra här. Hoppas det ordnar till sig med Fjollan nu så att du får lite lugn och ro.

Fortsatt trevlig kväll.

 
Pernilla

Pernilla

11 november 2009 21:49

Hej!
Ja det är hemskt när våra kära fyrfotade vänner måste lämna oss... särskilt i så ung ålder!
Just nu är det många bernisar runt omkring som tyvärr har fått somnat in allt för tidigt, och jag gråter floder varje gång.... usch....
Så jag håller otroligt hårt i min myskille nu!!

Kul att reflexvästarna passade :)

Hoppas Fjollan kryar på sig så ni får lite lugn och ro...

Kram Pernilla

http://bonzo.bloggplatsen.se

 
Madde

Madde

11 november 2009 22:58

Tack Emelie för dina fina ord på Bonzos blogg. Håller tummarna för att Fjollan kryar på sej snart.
Kram Madde

http://runezzaz.bloggplatsen.se

 
Maria

Maria

12 november 2009 09:32

Hoppas det är en liten bakterie som spökar hos Fjollan.I så fall tar penicilinet hand om den rackaren!
Jag köpte västar på Öb till mina vovvar,dom är också bra.
Min last tvmässigt är Csi Miami,en kanonserie tycker jag .Spelar ingen roll om du missat ett avsnitt,för de avslutas varje gång så du missar inget.
Ha det gott i höstrusket,och hoppas Fjollan kryar på sig.

Kram Maria

http://ellebacken.webs.com

 
Rosie & Harry

Rosie & Harry

13 november 2009 14:50

Jag hoppas verkligen att hostan ska bli bra nu då när du har fått en kur medicin.
Jag hoppas ni får se lite sol det började så bra med solen den ville inte komma fram.
Ha det så gott och va rädd om er, kjamen

http://bearclaw.bloggplatsen.se

 
Pernilla & Sirpa

Pernilla & Sirpa

13 november 2009 16:17

Hejsan Svejsan!
Tack för besöket hos oss, vi får väl se om det blir mer bloggande. Men måste hålla med om att man kikar runt hos andra så kanske jag inte ger upp ännu.
Tråkigt att Fjollan inte är riktigt bra, håller tummarna för henne att hon ska slippa hostan snart.
Ha en mysig höst, vi hörs!
Kramar från Skåne

http://sirpa.kreivis.com

 
Lena

Lena

13 november 2009 19:22

Hej !

Ville bara önska er en skön höst helg !!!
Hoppas att Fjollan svarar på sin antibiotika, det gör hon säkert.
Visst är lilla ChaCha söt, det var nog meningen att vi skulle ta hand om henne.

Kram Lena och hela gänget !!!

http://www.heimarkenskennel.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards