Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 5 november 2011

Av Emelie - 5 november 2011 11:49

Jag hade inte tänkt anmäla till Växjö i år. Jag var där förra året, då bara med Tyra. Det var trångt och Tyra trivdes inte med att ständigt ha en hund i näsan och en annan i rumpan vart hon än vände sig. Det är så olika. Många berner stortrivs med detta.


Men så blev det bestämt att Emma som har Elvira från min första kull skulle anmäla Elviras son Prinsen (under ivriga påtryckningar från mig). Då kastade jag också in en anmälan på Dina då hon faktiskt är i sin bästa utställningsform nu och jag ändå ville träffa Emma och Prinsen.


Dina var lugnet själv från start när vi kom dit men jag märkte att hon liksom mamma Tyra inte heller ville ha hundarna så nära. Hon hade nog föredragit att alla skulle rejsa loss i skogen istället...och det tror jag samtliga hundar där valt också.


Nu föll det sig så lyckligt att även Prinsens mamma Elvira var med, det var först inte meningen. Men hon fick stanna i bilen utanför medans sonen var på skönhetstävling.


Domaren lämnade mycket övrigt att önska....mer om det... Han började med att visa att här var det inte många som dög. Ovanligt många gula kort visades för juniorhanarna. Gult kort innebär Good i kvalitet vilket egentligen inte är så dåligt. Men sedan bedömningssystemet reviderades har vår rasklubb som krav minst Very Good i kvalitet på avelsdjuren för att man ska få valpförmedling genom rasklubben. Mina kullar har bara sålts genom rasklubbens hänvisning. Så därför vill jag ha minst Very Good på mina hundar när jag ställer.


Som jag berättat förr här i bloggen så har Elvira en kull. Det blev bara hanar och 6 stycken. Alla är fria på lederna. Dessutom så finns det en hel del långlivat och friskt där...förutom mamma Elvira som ni kommer att få se är en ovanligt rörlig berner still going VERY strong! Jag ser en angelägenhet att bevara dessa linjer. Därför (tvingade) jag Emma att anmäla Prinsen som nu är i sina bästa år för avel...7½ år, så att han skulle få åtminstone en utställningsmerit. Och jag blev inte besviken när jag nu fick träffa honom igår!


Han känns inte som en gammal hund som många av oss som bernerägare tyvärr fått erfara att en berner som är 7½ år är. Han hade definitivt inga problem med att ha en berner i rumpan och gosa med en annan med näsan! Underbar mentalitet har han på alla vis.


Tack Cinzia Lundgren för bilderna från utställningen!


Och i ringen gick det strålande! Hörru matte jag sköter det här själv! Watch me!

 

Prinsen

 

Ananke efter Säterhundens Georgia Preston (Affe) under Fina Rossinas Elvira.

Domare: Walte van den Broeck (Belgien)

Kvalitet Very Good  

Kritik: Not enough white on head. Good siccor bite. Good angulation. Tail carried to high. Moves close in front and a little cow-hooked behind.


Dina fick också Very Good i kvalitet. Jag är jätte nöjd med det priset men....domaren stod demonstrativt med ryggen till under precis HELA bedömningen. Han dikterade alltså kritiken utan att ens titta på Dina när hon stod uppställd framför domarbordet....kändes inge kul för mig...Dina brydde väl sig inte men...

Tänderna kollade han och det på ett bryskt vis, flera hundar vägrade...men inte Dina.

 


Dina har bara ögon för godis!!

     

Fina Rossinas Glimmande Dina efter Askimsvikens Lacoste och under Fina Rossinas Edetyra (Tyra).

Domare: Walt van den Broeck

Kvalitet: VG

Kritik: Not enough white on her head. Siccorbite. Good angulated. Tail carried over the back. Moves to close behind.


Kritikerna var väldigt lika överlag konstaterade vi när vi läste varandras lappar. Han kunde nog inte så många engelska termer....men men...


Det var väldigt trevligt med många roliga möten utanför ringen så det var en positiv upplevelse sammanfattningsvis! Och bättre blev det...


När vi var färdiga där inne gick vi ut för att träffa Elvira som väntat i bilen. Och det känns i hjärtat att se denna lilla dam. Hon är nu 11 år och visst tar åldern ut sin rätt. 11 år är gammalt på vilken hund som helst. Och Emma märker att det går fortare och fortare utför nu. Men en otrolig uppvisning fick jag! Så smidig och snabb ändå!


Var tvungen att ta kort på detta ekipage på väg till bilen. En sån ståtlig Grand danois!! Husse har rökpaus.

   

Det här var nog en hund väl medveten om sin ståtlighet!

   

Matte Emma med sina hundar. Elvira tv och Prinsen th.

Elvira, väldigt lik sin mor Rossina 

      

Elvira 11 år, fortfarande busig och smidig!

     

Lydnad har Emma tränat men har inte nerver att tävla...kanske lite sent att börja nu...

         

Inkallning från liggande

       

Krypa kan hon! Rossina var också väldigt lättlärd liksom även Elvira är.

             

Jag hoppas Elvira ställs ut i Stockholm nu i december! Framförallt så hoppas jag att hon får fortsätta vara denna glada friska hund så länge som det är möjligt! Och visst vore det underbart att få visa upp henne som hon är nu!

 

Elviras son Prinsen

     

   


Allt gott!//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards