Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 28 oktober 2012

Av Emelie - 28 oktober 2012 13:28

Jag glömde kameran när jag begav mig till Ängelholm förra helgen. Men jag fick låna Ottos kamera och passade då på att ta några bilder på Dinas farmor. Jag fick nämligen träffa henne i Ängelholm och även se henne in action tillsammans med sin matte och förare Marianne. Humlan, AP DKUCH LP1 LP2 SE (AP)CH SE UCH Askimsvikens Humla har nyss fyllt 9 år.

 

Full fart genom tunneln! Glädje  

 

Och bron sprang Humlan över med samma glädje, fart och precision!

 



Otto tog några bilder på mig och Dina in action också... I Arpetsprov 1 drar bernertikarna 40 kg under hela provet.

Slalom; där ska föraren dirigera hunden höger och vänster mellan 5 koner med 6 meter mellan. Föraren ska vara bakom vagnen.

 

Jag, Dina och Bengt (som är domare men inte dömde denna dag, men han gick med) mellan två moment.

 

Ett moment i Arbetsprov 1 heter "Dubbel last", där drar bernertikarna 80 kg i 200 meter.

 

Under detta moment får föraren gå bredvid, men ingen av förarens kroppsdelar får vara framför hundens nos.


Bernerhanarna drar 60 kg resp 120 kg under Arbetsprov 1.


Dina nyss hemkommen från Ängelholm...

AP Fina Rossinas Glimmande Dina

 

...får Dina heta efter att ha kört ett godkänt Arbetsprov 1, det räcker alltså att köra godkänt en gång för att få AP-titeln. Det krävs 85 poäng av 120 möjliga för att bli godkänd. Dina och jag lyckades skrapa ihop 116,5 poäng  


För att bli Arbetsprovschampion (SE (AP)CH) så krävs att du kör godkänt Arbetsprov 1, 2 och 3:an måste du köra godkänt två gånger.


Detta Arbetsprov är utformat för våra fyra sennenraser och det är bara hundar från våra sennenraser som kan få officiell merit i detta prov. För dig som är nyfiken på draget...här står allt du behöver veta!


Vi är alla olika med olika intressen, men detta med draget är verkligen MIN grej. Jag tycker att utställning också är en viktig merit i min avel, att få ett, helst flera kvalitetspris som visar att min hund håller de exteriöra måtten. Men när jag plockar fram dragselen så märker jag på båda mina flickor att då blir det roligt på riktigt!! Och när mina flickor har roligt då har jag roligt! Och känslan att köra godkänt Arbetsprov....  

Tyra och jag i augusti i Byske efter att ha kört godkänt Arbetsprov 2....lycka  

 


Idag lyser solen från en klarblå himmel och Dina satt i solens glans och bara var sådär vacker som bara Dina kan vara! Liten men naggande god  

       


Mamma Tyra då...jo visst är hon en goding på alla de vis. Inget löp än....hon håller mig på halster denna gång! Pälsen är färdigfälld och jag tycker mig ana ett och annat blankt strå på hennes manke.... Söt rugguggla

 

Fullt ös är det ungefär hela tiden på båda flickorna!

 


Allt gott!//Emelie


Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards